whatsapp
 

 

ZenActueel:
Iedere dag inspiratie voor een zenvol leven




Zen.nl, Zen, meditatie, leren mediteren, opleiding tot zenleraar, sesshin, proefles, introductiecursus, intuïtie, ervaring, boos, examen



Zenleraar in opleiding Thomas:
‘Als zenleraar bouw je het vertrouwen op dat jij de vraag krijgt die bij jou past.’



Thomas Kok / Zen.nl Nijmegen / 8 oktober 2024

Thomas is zenleraar in opleiding (ziop). Een vervelende gebeurtenis gaf hem het laatste duwtje om te beginnen met de ziop-opleiding, en de voordelen van zen met anderen te delen. De ZenActueel redactie interviewde hem over zijn kennismaking met zen. Lees hier zijn verhaal.

Hoe ben je in aanraking gekomen met zen?

Ik kwam in aanraking met zen via een collega die destijds de opleiding tot zenleraar volgde in Nijmegen. Zij nodigde me uit om eens mee te gaan naar een proefles. Zo ben ik gestart met een introductiecursus en daarna verder gegaan met zen, onder begeleiding van Joke, die nu ook mijn opleider is. Dat was in 2017, dus ongeveer zeven jaar geleden. Gewoonlijk duurt de opleiding ongeveer vier jaar. Ik denk dat ik volgend jaar of het jaar daarop mijn opleiding zal afronden.

En hoe lang was je cursist voordat je besloot zelf zenleraar te worden?

Ik speelde al langere tijd met de gedachte om zenleraar te worden. Twee jaar geleden ben ik opgelicht, dat was een enorm vervelende gebeurtenis. In die periode hielp zenmeditatie me om relatief snel weer op de been te komen. Toen had ik logischerwijs veel gedachten die door me heen gingen. Zen hielp me om orde te scheppen: wat zijn de noodzakelijke stappen die ik nu moet ondernemen? Het gaf me een manier om constructief met de situatie om te gaan.

Hoe ik met die ervaring ben omgegaan en welke rol zen daarin speelde, wilde ik graag met anderen delen. Door zen kon ik het gebeurde relativeren en me weer focussen op het hier en nu. Ik kon helder blijven in een situatie die anders overweldigend had kunnen zijn. Deze ervaring gaf me het inzicht dat ik iets waardevols had ontdekt en dat wilde ik delen met anderen. Dat was het moment waarop ik besloot de opleiding tot zenleraar te volgen.

Je geeft nu ook les. Wat zijn volgens jou je sterke punten?

Ik denk dat ik goed ben in het aanvoelen van mensen en dat ik op een ontspannen manier voor een groep kan staan. Zen heeft me geholpen om meer connectie te maken met anderen en beter te luisteren naar mijn intuïtie. Ik merk dat ik authentieker ben geworden, en daardoor kunnen anderen zich ook meer op hun gemak voelen in mijn aanwezigheid. Mijn denken en doen zitten echt meer op één lijn. Het vertrouwen van mijn leraar Joke heeft me daarbij geholpen. Omdat zij geloofde dat ik klaar was om les te geven, kreeg ik het vertrouwen om mijn eerste introductiecursus te geven, vrij snel nadat ik met de opleiding was begonnen. Ik geef nu al mijn tweede ronde introductiecursussen.

Werk je ook buiten zen met mensen? En gebruik je daarbij elementen van wat je in zen hebt geleerd?

Ja, ik heb een lange tijd jongerenwerk gedaan, en daarna heb ik met alleenstaande minderjarige vluchtelingen gewerkt. Nu werk ik al een tijdje in de forensische psychiatrie, met mensen die mede vanwege hun psychische problematiek in aanraking zijn gekomen met justitie. Ik ben de hele dag in contact met anderen, of dat nou met collega’s of met patiënten is. Het luisteren met aandacht en de rust die ik uitstraal, zijn enorm belangrijk in mijn werk. Deze vaardigheden komen rechtstreeks uit mijn zenpraktijk en helpen me om situaties te de-escaleren en mijn patiënten beter te begeleiden. Het helpt enorm dat ik geen honderd dingen tegelijk probeer te doen.

Is er een bepaald moment geweest in je zenpraktijk dat echt een omslagpunt was voor jou?

Ja, de sesshins die ik heb gedaan zijn sleutelmomenten geweest. De eerste keer was ik enorm van slag en dacht ik niet dat ik het nog een keer zou doen. Toch kom je dan op één of andere manier weer terug, dat heeft wel even geduurd. En tijdens mijn tweede sesshin realiseerde ik me hoezeer ik mezelf in de weg zat. Ik denk dat dat een ervaring is die veel mensen delen. Veel van wat ik deed, werd beïnvloed door oude patronen en onverwerkte emoties, zoals boosheid en verdriet. Ik was nog erg boos over bepaalde dingen uit mijn jeugd, zoals hoe de relatie met mijn vader was. Sinds mijn pubertijd had ik dat al meegedragen. Door de sesshin kreeg ik inzicht in deze gevoelens, wat me uiteindelijk hielp om er beter mee om te gaan. Daarna had ik meer ruimte en kon ik er andere keuzes in maken. Ik kon ermee aan de slag. In elke sesshin had ik wel zo'n momentje van inzicht, dat is wel zeker wat me het meest is bijgebleven.

Heb je nog tips voor anderen die ook zenleraar willen worden?

Maak je vooral niet te druk om wat je zou moeten zeggen als je eenmaal op dat lerarenkussen zit. Dat je er over nadenkt is natuurlijk normaal. Ik maak me soms ook wel eens druk om de vraag of ik het wel kan, als ik mijn zenleraren-examen eenmaal heb gedaan. Maar ik sta daar nu niet, en als ik daar sta ben ik niet dezelfde Thomas. Het heeft dus geen zin om me daar dan druk om te maken. Als je bijvoorbeeld bij een andere leraar in de groep zit en die leraar krijgt een vraag, dan denk ik wel eens: ‘Als ik nou deze vraag had gehad, dan had ik echt niet geweten wat ik daarop had geantwoord’. Maar de realiteit leert echter dat als ik daar zit, je die vraag niet krijgt. Jij krijgt de vraag die bij jou past. Dat is het vertrouwen dat je opbouwt als zenleraar.