whatsapp
 

 

ZenActueel:
Iedere dag inspiratie voor een zenvol leven




Zen.nl, Zen, meditatie, leren mediteren, Walter Jacobs, onzekerheid, druk, verlegen, bescheiden, rustig, denken, gedachten, sesshin, boosheid, verdriet, patronen, gezinsleven, vertrouwen, emoties, vrijheid



Interview zenleraar Walter Jacobs:
Ben ik wie ik denk dat ik ben?



Camiel Hendriks namens ZenActueel redactie Zen.nl Den Bosch / 23 december 2024

Walter Jacobs, zenleraar in Den Bosch, Eindhoven en Breda, ontdekte zen pas op latere leeftijd. Na een carrière als communicatieadviseur bracht een toevallige ontmoeting met meditatie een diepgaande verandering teweeg. Wat heeft zen hem gebracht? Hoe heeft het zijn relaties, werk en kijk op het leven beïnvloed?

Hoe ben je met zen in aanraking gekomen?

In 2009 kwam mijn vrouw een advertentie van Zen.nl tegen in een lokaal krantje. Ze gaf het aan mij door en zei: ‘Misschien is dit iets voor jou?’ Op dat moment was ik zelfstandig ondernemer en voelde ik veel onzekerheid en druk. Dus ik dacht: waarom niet? Tijdens de introductiecursus in Den Bosch voelde ik al na de eerste les dat dit bij me paste. Het ging verder dan alleen een techniek leren; het raakte iets diepers. Sterker nog, ik had meteen het gevoel dat ik later op het kussentje van de leraar wilde zitten. Dat idee botste wel met mijn beeld van een zenleraar—oude, wijze mannen. Mijn leraar, Tom, was jonger dan ik, wat me confronteerde met mijn eigen aannames. Maar juist dat gaf me een nieuw perspectief.

Waar kwam jouw openheid voor zen vandaan?

Ik was als kind vrij verlegen, maar altijd op zoek naar verbinding. Op de katholieke scholen waar ik onderwijs volgde, voelde ik een bepaalde spiritualiteit die me aantrok. De paters die lesgaven, waren voor mij een bron van inspiratie. Eén van hun uitspraken die me altijd is bijgebleven, was: ‘Jij bent enig, uniek en onvervangbaar.’ Die woorden raakten me en openden me voor het idee dat er meer is dan alleen het zichtbare. Zen sloot hier naadloos op aan door me bewust te maken van hoe mijn gedachten en overtuigingen mijn leven beïnvloeden.

Welke inzichten heeft zen je gebracht?

Een belangrijk moment was tijdens een gesprek met mijn leraar. Ik zei: ‘Ik ben bescheiden en rustig.’ Hij keek me aan en zei: ‘Ja, dat denk je maar.’ Die simpele opmerking had een enorme impact. Ik realiseerde me dat veel van wat ik over mezelf dacht, niet per se waar was. Het zijn maar gedachten. Dat inzicht maakte me vrijer. Ook thuis hielden mijn kinderen me een spiegel voor. Toen ik net begon met zen, probeerde ik alles aandachtig en ‘perfect’ te doen. Maar mijn kinderen merkten juist op hoe luidruchtig ik nog steeds was tijdens simpele dingen, zoals het dekken van de tafel. Dat leerde me dat mijn beeld van mezelf soms helemaal niet klopt.

Was er een moment dat je écht doorbrak?

Ja, dat gebeurde tijdens een sesshin op Ameland. Ik stond alleen op het strand, en opeens voelde ik een enorme emotionele ontlading. Boosheid, verdriet, maar ook opluchting kwamen tegelijk naar boven. Het was alsof ik de lijnen van mijn leven heel helder zag—hoe mijn opvoeding en relaties mij gevormd hadden. Het gaf me de kracht om oude patronen los te laten. Tegelijkertijd voelde ik dat ik die patronen niet hoefde te verwerpen. Ze maken deel uit van wie ik ben. Sindsdien kan ik met meer liefde en acceptatie terugkijken op mijn verleden én mijn ouders.

Hoe heeft zen je gezinsleven veranderd?

Zen bracht meer rust in mij, en dat werkte door naar mijn gezin. Toen mijn kinderen jong waren, was ik soms snel boos. Die frustratie reageerde ik thuis af. Door de meditatie veranderde dat. Toen mijn vrouw op een gegeven moment wat gefrustreerd reageerde op iets zeiden mijn kinderen ‘Mam, misschien moet jij ook maar eens gaan mediteren’. Dat liet zien dat ik wel relaxter was geworden. Ik heb ze verder nooit gepusht om ook te gaan mediteren. Eén van mijn dochters gaf wel twee keer het juiste antwoord op een koan die ik mee naar huis nam. Zonder enige uitleg! Dat soort momenten zijn prachtig.

Wat betekent zen nu voor jouw werk als leraar?

Zen heeft mijn manier van lesgeven compleet veranderd. In het begin hield ik me strikt aan een lesplan, maar naarmate ik verder kwam in mijn eigen ontwikkeling, durfde ik steeds meer te improviseren. Nu begin ik sommige lessen zonder voorbereiding. Dat vraagt vertrouwen, maar het levert vaak de mooiste momenten op. Ik speel in op wat er in de groep leeft en laat me verrassen door wat ontstaat. Voor mij is het lesgeven zelf een vorm van zenbeoefening.

En wat betekent zen voor jou persoonlijk?

Zen draait voor mij om aandacht en bewustzijn, vooral in de kleine dingen. Het klinkt simpel, maar door echt aanwezig te zijn in het moment, zie je zoveel meer. Of het nu gaat om het doen van dagelijkse klusjes of het omgaan met moeilijke emoties—het gaat erom dat je volledig aanwezig bent. Dat is wat ik steeds opnieuw probeer te oefenen. Het is geen einddoel, maar een voortdurende reis. Zen helpt me om los te laten wat niet klopt en ruimte te maken voor wat echt is. En die vrijheid is onbetaalbaar.