ZenActueel:
Iedere dag inspiratie voor een zenvol leven
Zen in het landschap: een reis door Japanse tuinen
Kyoto
Een houten veranda omhult het gebouw. Onhandig beweeg ik op smalle, gladde en enigszins ouderwets uitziende slippers door de tempel. Het is 26 graden en een herfstbries streelt mijn kortgeschoren hoofd. Boomtoppen kleuren lichtoranje. De tempel ruikt als het huis van mijn oma – niet onaangenaam, maar een beetje muf. De tuin verwelkomt me met een frisse geur. Plotseling bevind ik me voor een perfect geharkte grindvlakte. In het midden staat een boom met daaromheen een cirkel van mos. Een zwarte steen rust deels op het mos en deels op een geharkte cirkel eromheen. Kennin-ji, gesticht in 1202, is de oudste zentempel in Kyoto. De monnik Eisai (1),die het zenboeddhisme introduceerde in Japan, diende als eerste abt van de Kennin-ji en is begraven onder de tempel. Zenmeester Dogen, de latere stichter van de Soto-school, werd hier opgeleid. Toch staat de tempel bekend als één van de hoofdtempels van de Rinzai-school (2). Het is de eerste zentuin die ik mag aanschouwen.Diverse Japanse tuinen en hun betekenissen
De tuin in Kennin-ji, bleek een voorbeeld van een zentuin. Voor mijn bezoek dacht ik dat alle Japanse tuinen zentuinen zouden zijn, maar ik leerde al snel dat Japanse tuinen elk een uniek doel en esthetische aantrekkingskracht hebben. Combinaties en varianten zijn overal te vinden. De volgende soorten worden grofweg onderscheiden: Landschapstuin of ‘Tsukiyama’ ‘Tsukiyama’ staat voor ‘kunstmatige heuvel’ – een type tuin dat een gevoel van natuurlijke landschappen oproept. Deze omvatten vaak kunstmatige heuvels, echte landschappen, bruggen en watervallen. Droge tuin of ‘Karesansui’ (ook wel zentuin) De ‘Karesansui’ – een droge tuin die ook wel ‘zentuin’ wordt genoemd vanwege zijn meditatieve karakter. Niet bedoeld om in te lopen, maar om zittend te ervaren en meditatief naar te kijken. Het bevat fijn grind of zand met eilandjes van aarde, mos, enkele stenen en symbolische betekenissen zoals Boeddha-afbeeldingen.Seizoenen als symbool voor vergankelijkheid
Ohigan
De wisseling van de seizoenen heeft ook een symbolische betekenis. Op de dag van de lente-equinox en de dag van de herfst-equinox – en drie dagen ervoor en erna – vieren Japanners Ohigan. Tijdens de equinox zijn dag en nacht even lang, en in deze periode wordt gedacht dat de wereld van de levenden en de wereld van de doden dicht bij elkaar komen. De verandering van het seizoen is een tijd voor persoonlijke reflectie en een tijd om de overledenen te herdenken en eren. Nabestaanden maken grafplaatsen schoon, bieden bloemen aan, branden wierook, bidden en kunnen ook soetra’s reciteren. Het woord ‘ohigan’ betekent letterlijk “de andere oever.” Eén van de betekenissen is de andere oever die na de dood wordt bereikt, vandaar de viering van overleden voorouders. Echter, de tweede betekenis van het woord is nirvana (verlichting), dat in boeddhistische leer wordt vergeleken met het bereiken van een verre oever. Ohigan herinnert boeddhistische beoefenaars er dus aan dat ze nirvana kunnen bereiken in dit huidige leven. Beoefenaars reciteren soetra’s en oefenen de zes paramita’s (boeddhistische deugden) tijdens Ohigan.Klimaatverandering treft ook de Japanse tuinen
De tempel Tenryu-ji ligt in Arashiyama, een prachtig gebied aan de voet van de bergen aan de westelijke rand van Kyoto. Het tempelcomplex heeft een rijke geschiedenis die teruggaat tot de negende eeuw. Terwijl ik op de houten veranda van de tempel zit, met grandioos uitzicht op de geel en rood wordende tuin, voel ik direct een innerlijke rust over me heen komen. Het is een ervaring die ik steeds opnieuw beleef als ik in Japanse tuinen kom.Miegakure: op ontdekkingstocht
Meerdere keren sta ik met tranen in mijn ogen door alles wat ik zie en ervaar. De stad Kyoto is schitterend gelegen, omringd door bergen en beboste heuvels, met de rivier Kamo die de stad doorkruist. Al op de tweede dag in de tuinen ontdek ik op eigen houtje enige samenhang tussen compositie, harmonie, kleuren en het ontwerp van de tuinen. Overal waar je staat, zie je nieuwe dingen. Men maakt daartoe gebruik van ‘doorkijkjes’, volgens het concept ‘Miegakure’. ‘Miegakure’, het verbergen en ontdekken, is het idee dat sommige elementen in tuinen deels aan het zicht worden onttrokken, waardoor bezoekers worden uitgenodigd om de ruimte te verkennen en er doorheen te bewegen. Het doorbreken van de gebruikelijke rangschikking van planten in tuinen geeft visuele diepte en wekt ook verwachtingen over wat er verder te ontdekken valt.De ruimte tussen de objecten
De mostuin bij de Saiho-ji-tempel in Kyoto ontroert mij diep. Deze tuin werd in de 14e eeuw ontworpen door de tuinarchitect die ook de eerste zenabt en tuinarchitect van de tuin bij de tempel van Zenryu-ji is: Mosu Soseki. De tuin staat bekend om zijn prachtige mosbedden en wordt ook wel ‘Kokedera’ genoemd, wat ‘mostempel’ betekent. Het is een inspiratiebron geweest voor vele andere tuinen in Kyoto zoals Kinkaku-ji en Ginkaku-ji. Om deze tempel te bezoeken, moet je vooraf een tijdslot boeken vanwege de meditatieve activiteit die bezoekers wordt gevraagd uit te voeren, namelijk het overschrijven van een soetra met een speciale kalligrafiestift. De activiteit heeft als doel de bezoeker in de juiste staat van aandacht te brengen. De Saiho-ji tuin wordt beschouwd als één van de meest schilderachtige plekken in Kyoto. In deze tuin krijgen we de opdracht om naast alle kleurenpracht ook de plaatsing van en de ruimte tussen de bomen op ons in te laten werken. De bomen lijken op het eerste gezicht wat lukraak geplaatst maar bij langer stilstaan begint de ruimte ook voor mij te werken. Het Japanse concept ‘Ma’ is hier van toepassing. ‘Ma’, verwijst naar de ruimte tussen objecten, geluiden, gebeurtenissen of zelfs gedachten. Men beschouwt het als een essentieel element in het creëren van balans, harmonie en betekenis in composities. Stilte tussen geluiden, of ruimte tussen objecten, zijn net zo belangrijk als de objecten zelf.Zen in de tuin
Japanse tuinarchitectuur gaat dus niet alleen over esthetiek en het beleven van natuur maar ook over het bieden van een ruimte voor contemplatie, rust en reflectie, en het uitdrukken van diepere spirituele en filosofische ideeën. Japans tuinontwerp en zen raken elkaar door de volgende principes: Minimalisme en eenvoud Japanse tuinen zijn vaak eenvoudig en gestructureerd, met minimale elementen zoals rotsen, zand, water en planten. Deze minimalistische benadering stimuleert meditatie en innerlijke rust. Balans en harmonie Er wordt veel aandacht besteed aan het creëren van evenwichtige composities met een harmonieuze relatie tussen verschillende elementen, zoals stenen, waterpartijen en beplanting. Symbolisme en betekenis van elementen in de tuin Water vertegenwoordigt de stroom van het leven, waarbij watervallen, zoals de drakenpoortwaterval, de scheiding symboliseren tussen het aardse bestaan en het hiernamaals. Een koikarper die probeert aan de andere kant te geraken, symboliseert doorzettingsvermogen en het overwinnen van tegenslagen om een hoger doel te bereiken. Rotsen en stenen in Japanse tuinen hebben diverse symbolische betekenissen. Geharkte kiezelstenen in golven of cirkels beelden water uit, terwijl stapstenen in paden de aandacht op elke stap vestigen, symbolisch voor het leven waar elke beslissing zorgvuldig moet worden overwogen. Rotsen staan voor onvergankelijkheid en kunnen figuren van schildpadden en kraanvogels bevatten, die beiden symbool staan voor een lang en gelukkig leven in de Japanse cultuur.ZenActueel Blog
Aanbevolen links:
Zen Incompany
Zen.nl winkel
ZenActueel nieuwe artikelen
Arjen oefent compassie Help hem als je wiltInterview Anne Peters: ‘veerkracht en flexibiliteit, dat is waar zen om draait.’
Meditatie in plaats van Medicatie
Zentuinen studiereis begonnen
Kandinsky ontroert
Angst: een toenemend probleem