ZenActueel:
Iedere dag inspiratie voor een zenvol leven
Malen of mediteren
Harry Mengers,
Zen.nl Nijverdal
De afgelopen maanden was regelmatig in het nieuws hoe slecht studenten zich voelen. 28.000 studenten vulden een vragenlijst in en 51 procent rapporteerde psychische klachten, van wie 12 procent in ernstige mate, zo staat vermeld in de media. Veelgenoemde klachten zijn uitputting, eenzaamheid en prestatiedruk. Gelukkig doen sommige studenten een cursus zenmeditatie en ervaren dat thuis en samen in een groep mediteren een methode is om beter om te gaan met alle uitdagingen. Vandaag deel 5 in een serie van studenten die zenmeditatie ontdekten om beter om te kunnen gaan met alle uitdagingen. Zie onderaan de links naar eerder gepubliceerde ervaringen van studenten.
Suggesties: ken jij ook een student die wel wat zen kan gebruiken? Stuur hem of haar dan dit artikel door.
Anouk Evertzen doet de hbo-opleiding bedrijfskunde aan de Saxion Hogeschool in Enschede en heeft in 2021 leren mediteren bij
Zen.nl in Nijverdal. Dit jaar hoopt ze af te reizen naar Zuid-Korea voor de module International Business in Seoul. ‘Internationale samenwerking is de toekomst van onze samenleving’, zegt Anouk, ‘en daar wil ik daar graag deel van uitmaken’. Bovendien is het goed voor haar CV, en wil ze graag nieuwe werelden en culturen ontdekken.
Waarom ben je begonnen met mediteren?
Ik was een paar jaar terug heel onrustig, veel aan het malen, en alsmaar bezig om te bedenken wat er moest gebeuren, wat fout zou kunnen gaan, enzovoort. Veel piekeren en niet bezig met wat er nu gebeurt. Het zonnetje buiten, de kat en hond die daar spelen, of mijn moeder die rustig een boek leest, ik had er geen oog voor. En ik sliep slecht.
Ik had al kennis gemaakt met mediteren door een vriend en ook wat geprobeerd via internet, maar merkte dat ik niet de discipline of motivatie kon opbrengen om het te blijven doen. Ik wist nog niet wat zenmeditatie voor mij kon betekenen. Toen ik de borden opnieuw langs de weg in Nijverdal zag met ‘
gratis proefles’, dacht ik: ‘Waarom niet?’. En die proefles is mij goed bevallen, juist omdat er veel mensen waren die zich ook afvroegen ‘Wat doe ik hier eigenlijk? Is het wel wat voor mij?’. In mijn eigen omgeving was er weinig begrip voor wat ik ging doen. ‘Dan ga je toch bomen knuffelen!’, was zo’n reactie. Ik kon er helemaal niets mee omdat ik nog geen verhaal had. En die twijfel bleef nog wel een paar lessen terwijl ik op een kussen zat en mijn knieën zeer deden. Juist door het samen mee te maken groeide het enthousiasme en de motivatie om thuis te mediteren.
Wat heb je geleerd?
De belangrijkste les is wel dat ik mijn gedachten kan laten voor wat ze zijn. Ze zijn er, de hele dag door en vanzelf trekken ze weer voorbij. Ik kon ophouden te denken dat ik niet hoef te denken. Bovendien bleek zen helemaal niet iets zweverigs te zijn en alleen maar geschikt voor hippies die rituelen doen op het strand van Ibiza. Zenmeditatie bleek juist iets dat luchtig en alledaags is. Het wordt bovendien gedaan door mensen die gewoon een baan hebben, kinderen hebben, volop in het leven staan en hele normale dingen doen.
Het zitten zelf vond ik in het begin een flinke opgave vanwege mijn bekkenbreuk na de val met mijn paard. Maar uiteindelijk kon ik de hulpkussens weghalen en met een open bekken gaan zitten. De groep heeft mij daarbij enorm geholpen.
In de les vond ik de hartsoetra het leukst. Om samen met anderen te reciteren, de overgave, en met volle overtuiging je stem te laten horen, vind ik geweldig. Ook de les over bubbels, je eigen projecties op van alles en nog wat, vond ik heel leerzaam. Hoe verschillend we kunnen zijn en toch allerlei oordelen erop nahouden over iets en anderen. En mij dan beledigd voelen (in de les over projectie) wanneer iemand mijn favoriete vaasje juist het lelijkste vaasje vindt. Zo raar, niet leuk! Ik had er ook nooit bij stilgestaan dat je een symbool mannelijk of vrouwelijk zou kunnen noemen. In je onderbewuste wordt zoveel teweeggebracht. Mijn moeder heb ik een beetje besmet; zij vroeg laatst of ik het KLM-symbool mannelijk of vrouwelijk vond. ‘Mannelijk, natuurlijk!’, zei ik. ‘O ja’, dacht ik, ‘Dat is zen. Je afvragen wat een symbool betekent en welke energie het heeft’.
Wat heb je eraan?
Ik ben door de zen door mijn periode van onrust, malen en slecht slapen heen gekomen. Ik zou willen dat ik er kennis mee had gemaakt toen het nog niet zo slecht met mij ging. Misschien was ik me dan bewuster geweest, dat het maar gedachten zijn en dat ik me daardoor niet hoef te laten meeslepen waardoor het naar piekeren overslaat.
Mij heeft het veel rust gebracht. En ik slaap veel beter. Ik kan beter afstand nemen tot dingen die ik niet kan veranderen, ik kan ze beter met rust laten. Iedere lesavond ging ik lopend naar de les en als ik weer naar huis liep was ik mij veel bewuster van wat erom me heen gebeurde, zag ik zoveel meer, hoorde ik veel meer. Mijn mooie luchtfoto als
inzending voor de ZenActueel was daarvan een resultaat. Mijn mobiele telefoon bleef overigens uit tot de volgende ochtend. Heel fijn allemaal. En zo is het nog steeds.
Zouden andere studenten er ook iets aan hebben?
Mijn medestudenten wens ik dat ze door zenbeoefening wat wegkomen van de prestatiedruk die overal aanwezig is. Die druk zit in onze studies, in wat de docenten ons meegeven, in wat ik op de werkvloer meekrijg. We moeten zoveel, niet eens zozeer van de maatschappij, maar vooral van onszelf. Af en toe stilstaan, in een groep mediteren, is heel fijn en geeft veel rust.
Meer informatie over de introductiecursus vind je
via deze link.
Eerder publiceerden we de ervaringen andere studenten, zie hieronder de eerdere publicaties.
1.
Joris, student psychologie en filosofie en zencursist
2.
Jeroen, student duurzame energietechniek en zencursist
3.
Naomi, student Psychologie en zencursist
4.
Aniek, student Psychologie en zencursist
5.
Sophie, student Taalwetenschappen en zencursist
6.
Emmy van der Wal is net klaar met de studie Onderwijsassistent en Jacco Dijkstra studeert ICT. Beide zijn zencursist
7.
Pim Davelaar student Sport en management en zencursist
8.
Bas van der Wal student advocatuur en zencursist
9.
Rebecca Glans student Computer Science en zencursist
10.
Tya, student Hotelmanagement en zencursist
11.
Lennart Kruizenga studeert neurowetenschappen en is zencursist
12.
Dorien is 4e jaars student Electrical Engineering en is zencursist
13.
Frank Smit studeert geschiedenis en digital humanities