ZenActueel:
Iedere dag inspiratie voor een zenvol leven
Zen en de kunst van het falen
Binnenkort geeft Hanneke Dijkman een aantal extra eendaagse workshops over ‘Zenvol werk’. In de ééndaagse workshop staan oefeningen centraal om te leren meer creatief om te gaan met werkdruk. De eerste workshop staat gepland voor 14 maart in Zen.nl Sittard en 17 maart de volgende in Zen.nl Rotterdam-Zuid. Klik hier voor meer data en meer informatie.
Hanneke Dijkman,
Zen.nl Rotterdam-Zuid
Toen ik drie jaar geleden begon met het geven van zenles in de wijk waar ik zelf woon, vond ik dat eerlijk gezegd best spannend. Mensen hier op Zuid kunnen behoorlijk recht voor zijn raap zijn. Regelmatig stond ik met een mond vol tanden als mensen negatief reageerden op het woord ‘meditatie’. Ik voelde me falen. Tegelijkertijd was er ook een verlangen om juist hier, in deze wijk die bekend stond en staat als ‘volksbuurt’ of ‘krachtwijk’ aan de slag te gaan. Wat rust te brengen. Wat me hielp en helpt om door te gaan is, naast 2 keer per dag 20 minuten mediteren, het stellen van
leerdoelen.
Leren van fouten
De kracht van
leerdoelen ten opzichte van de gebruikelijke prestatiedoelen heb ik ontdekt door het boek ‘De kunst van het falen’ van Arjan van Dam.
Het boek beschrijft een onderzoek. Twee groepen werkzoekenden kregen een workshop. Na twee maanden had 33% van de ene groep een baan gevonden, tegen 10% van de andere groep. Het verschil? De eerste groep had leerdoelen geformuleerd, de andere groep prestatiedoelen. Als motto kreeg de eerste groep mee: ‘Laat maar lekker veel misgaan, daar kun je van leren!’
Mindset
Het stellen van leerdoelen, legt Arjan van Dam uit, past bij de
growth mindset van Carol Dweck. Mensen met de
growth mindset hebben de overtuiging dat je persoonlijkheid en capaciteiten in positieve richting kunnen veranderen. De andere groep gaat uit van de
fixed mindset, deze hebben de overtuiging dat je persoonlijkheid en karakter min of meer in beton gegoten is.
Focus op proces
Leerdoelen werken goed, omdat mensen meer manieren onderzoeken om resultaten te behalen. Bovendien staan mensen die focussen op leerdoelen meer open voor positieve én negatieve feedback. Verder geeft de focus op prestatie meer stress, wat kan leiden tot verlamming en vermindering van het vermogen tot logisch denken, waardoor er dus juist meer kans op fouten.
Bij leerdoelen wordt iedere fout een kans om te leren. Van Dam citeert de filosoof Wittgenstein ‘Sla munt uit iedere fout’ en de filosoof Nietzsche ‘Dat wat me niet doodt, maakt me sterker’. Van Dam pleit ervoor om jezelf als een proces in plaats van een product te zien. Oftewel: zie je zelf als iemand die kan veranderen, kan groeien. Een visie die wat mij betreft perfect bij zen aansluit: alles is verandering, niets is, alles wordt.
Leerdoelen op Zuid
Toen ik op Zuid begon en mijn stress opmerkte, koos ik daarom als leerdoel voor mezelf: leren zeggen wat ik wil zeggen. Ik onderzocht hoe ik dat kon leren en kwam uit bij het boek
Crucial conversations, van Patterson, Grenny, Switzler en McMillan. Een geweldig boek, waarmee ik volop ging oefenen en dat ik daarna gebruikte in de gevorderden lessen. Het heeft me geleerd opener, zonder stress en zelfs met humor te reageren in de gesprekjes en gesprekken die ik hier op Zuid voer. Meer zen dus, voor mij en mijn gesprekspartners.
Dus ik ga door met alert zijn wanneer ik het gevoel heb dat ik faal, zodat ik mezelf steeds nieuwe leerdoelen kan stellen . Zoals Gesshin Myoko Prabhasa Dharma zei (
Boeddha ben jezelf, p 96):
‘Het fijne van de boeddhistische school is dat je nooit kunt blijven zitten. In de Dharma zijn er geen mislukkingen.’
Binnenkort geeft Hanneke Dijkman een aantal eendaagse workshops over ‘Zenvol werk waarin ze deelnemers’ leert hoe meer zenvol om te gaan met zichzelf, de werkdruk en anderen. Ook wordt er ingegaan op het stellen van de goede leerdoelen.
Za 14 maart Zen.nl Sittard Geleen
reserveer een plaats
Di 17 maart Zen.nl Rotterdam-Zuid
reserveer een plaats
Za 30 mei Zen.nl Dordrecht
reserveer een plaats