whatsapp
 

 

ZenActueel:
Iedere dag inspiratie voor een zenvol leven





Zen.nl, Zen, mediteren, verkeer, aandacht, MONO, afleiding, BOB, NIX18, ikigai, Joeri Jansen, Rients Ritskes, mediteren, cursus, social media, fietsers, automobilisten, jongeren, norm, Roorda Reclamebureau, Mentos, Campina, Japan, zin van het leven, Leer denken wat je wilt denken
Foto bron: Roorda Reclamebureau

Meer zen in het verkeer



MONO gaat over zen in het verkeer. Zen is dat wat je doet, met volle aandacht doen. De creatieve man achter MONO, Joeri Jansen doet aan zen, hij mediteert en vond zijn ikigai tijdens een cursus van Zen.nl van Zen.nl. Op donderdag 31 oktober vertelt hij tijdens een theatercollege in Utrecht over zinvol reclamemaken en het ontstaan van de MONO campagne.

Over MONO
Het aantal ongelukken en verkeersdoden in het verkeer neemt helaas weer toe. Er zijn meer dodelijk verongelukte fietsers dan automobilisten. Afleiding in het verkeer is daarvan één van de oorzaken. Vooral de combinatie van sociale media en verkeer vormt een gevaarlijke ontwikkeling. De overheid wil het gebruik van sociale media in het verkeer tegengaan, onder andere door het voeren van de MONO-campagne.

De campagne richt zich op alle verkeersdeelnemers behalve voetgangers. Voetgangers besturen geen voertuig, verplaatsen zich langzaam en hebben een eigen plaats in het verkeer: op de stoep.

In de spotjes staan fietsers en automobilisten centraal omdat ze deel uitmaken van een massamediale campagne waarbij een zo groot mogelijke groep wordt aangesproken.

Smartphone in het verkeer
De boodschap is niet dat je géén smartphone gebruikt in het verkeer. Smartphones zijn namelijk ook heel goed voor verkeersveiligheid en doorstroming. Ze bieden navigatie, kiezen de snelste route en kunnen waarschuwen wanneer je te hard rijdt. MONO roept verkeersdeelnemers op om binnenkomende berichten (automatisch) te blokkeren als ze onderweg zijn. Ook verzenders wordt gevraagd bewust te wachten met een bericht als ze weten dat de ontvanger aan het verkeer deelneemt.

Theatercollege 31 oktober:
Joeri Jansen (Roorda Reclamebureau), is het creatieve brein achter succesvolle campagnes van Volkskrant, Mentos en Campina maar dus ook de man achter de overheidscampagnes als BOB, NIX18 en MONO. In dit college vertelt hij, hoe hij via zen en een druk kruispunt in Japan zijn ikigai, de zin van het leven vond.
Reserveer nu een plaats

Theatercollege 28 november:
Rients Ritskes is oprichter van Zen.nl Nederland en auteur van onder andere de bestseller: Leer denken wat je wilt denken. Hij was nog maar elf jaar toen hij door de dood van zijn broertje geconfronteerd werd met de vraag naar de zin van het leven. In dit college vertelt hij hoe de zenfilosofie en het mediteren hem hielpen het leven vorm en zin te geven.
Reserveer nu een plaats