Tien plaatjes van de os
Tien plaatjes van de os, tien haiku en tien tekeningen van de os symboliseren momenten en fases uit het leven van de zenstudent, in dit geval van de schrijver.
Patrick Sebel, zenleraar in opleiding Zen.nl Zeist
De tien plaatjes van een os vormen een bekende serie plaatjes die het pad dat we met zen (zullen) bewandelen symboliseert. De os is het symbool voor onze geest, en staat voor onze boeddhanatuur waar we naar op zoek zijn. In de mooie serie plaatjes kun je de verschillende fases in zelfontwikkeling aanwijzen en bespreekbaar maken.
Door de coaching in het kader van mijn
opleiding tot zenleraar (ZIOP) heb ik geleerd zo’n verhaal niet alleen vanuit algemene, abstracte termen te bekijken, maar vooral wat dit nu in de praktijk voor mij betekent. Hoe zien mijn plaatjes van de os er nu voor mij uit? Wat voor pad bewandel ik nu? Ik besloot mijn tien plaatjes van de os te tekenen en me op deze manier verder te verdiepen in deze serie.
Het blijkt vooral geen rechtlijnig pad te zijn, waarbij ik van plaatje naar plaatje stap en steeds een bepaalde fase afsluit. Voor sommige aspecten van mijn leven heb ik de os gevangen (mijn werk), voor andere heb ik het gevoel met lege handen naar de markt te gaan (mijn relatie) en voor weer andere ben ik nog hard op zoek naar de os, en zie ik net de eerste sporen (creativiteit, passie). Soms blijkt de os ook te kunnen ontsnappen; die moet dan opnieuw getemd worden (even geen zin om dagelijks te mediteren). Door mijn tien plaatjes van de os te tekenen, kom ik erachter dat ze een mooie leidraad bieden om me bewust te worden van waar ik nu sta in het leven en wat voor rol zen in de afgelopen paar jaar gespeeld heeft.
Maar zoals wel vaker de boodschap tussen de woorden te vinden is en niet daarin, ligt het grootste deel van mijn pad niet in de plaatjes zelf, maar in het creatieve proces van die plaatjes te maken en haiku te schrijven. Een tekencursus doen, een schrijfcursus, en voelen dat ik me poëtisch leer uitdrukken – wie me dat vier jaar geleden had voorgehouden, had ik hard uitgelachen. Creativiteit en een gepromoveerd natuurkundige gaan toch niet samen?