Verslag* van eerste teisho mei-sesshin Floor Rikken
Behalve dat autonomie supapowa is, introduceert Floor hier ook het concept ‘de’ (uit te spreken als ‘dueh’) afkomstig uit de Chinese filosofie. ‘De’ drukt de kwaliteit van ons zijn uit, datgene waarin we deugen – spontaniteit, betrouwbaarheid, het lijkt allemaal vanzelf te gaan. Iemand met ‘de’ is altijd goed gezelschap, bij zo iemand wil je graag in de buurt zijn. Al eeuwen lang hebben filosofen, Taoïsten, Confucianisten en anderen zich afgevraagd: hoe verkrijg ik ’de’? Ruth Ozeki Voorbeeld 'de'.m4a
Floor legt uit dat er verschillende strategieën bestaan om iemand met ‘de’ te worden. Om te beginnen door een balans te zoeken tussen warme en koude cognitie, twee begrippen uit de hedendaagse westerse psychologie. Warme cognitie staat voor: snel, betrouwbaar, verandert heel traag, zit vooral in het lichaam, gaat om de dingen die wij als vanzelf doen en over handelen vóór je hebt nagedacht. Koude cognitie staat voor: ons bewuste denken, kan heel veel, is intelligent, maar ook traag, raakt uitgeput, is alert en scherp en kan veranderen en verandering zien.   In ons leven zijn we voortdurend op zoek naar een evenwicht tussen beide cognities. Een voorbeeld: je gaat iets nieuws leren, je neemt rijles. In het begin heb je daar veel koude cognitie bij nodig. Veel uitleg en leren waar alles zit. Langzaam neemt de warme cognitie het over. Je voet voelt waar de rem zit. Je lijf weet hoe je moet rijden. Dan werkt het andersom: je stuurt niet je been naar het gaspedaal, maar je vindt het gaspedaal door eerst je been te bewegen. Het is kortom een samenspel van warme en koude cognitie. De Chinese filosofie zegt dat we in de warme cognitie het meest betrouwbaar zijn. Daar kan ik anderen niet mee voor de gek houden – ‘de’- spontaniteit zit vooral in de warme cognitie. Dit betekent niet dat alles wat we spontaan doen ook gewenste handelingen zijn. Het is belangrijk om daarin afgestemd te zijn op je omgeving.   We moeten niet alleen onze warme cognitie ontwikkelen, maar af en toe ook onze koude cognitie inzetten, bijvoorbeeld om om te reflecteren: wat ik doe brengt dat teweeg wat ik wil? Als dat niet zo is, kan ik mijn gedrag bijstellen, zoals bij een feedback loop. Deze vorm van leren moeten we ons eigen maken, in ons systeem integreren. We kunnen bewust kiezen in welke omgeving we ons onderdompelen. Als koude cognitie ons bewust maakt van wat we doen, dan ontstaat ‘de’. Dan neemt onze autonomie toe. Maar let wel: piekeren, gedachten, dus koude cognitie kan warme cognitie wel in de weg zitten. Autonomie ontstaat als ik vrijer word van de wetten die ik mezelf opleg. *Dit verslag is gemaakt op basis van de verslagen van Dorien en Nico Komende zomersesshin Voor een snelle beslisser is er nog één plek in de komende zomersesshin van 9 t/m 15 juli 2017 waarin we onderzoeken hoe onze autonomie zich verhoudt tot onze instinctieve en intuïtieve reacties op onze omgeving en hoe deze reacties enerzijds vaak leiden tot oververmoeidheid en burn-out en anderzijds juist ook kunnen leiden tot meer inzicht en geluk. De mate van autonomie vormt de sleutel. We zullen tijdens deze sesshin o.l.v. Rients ook stilstaan bij enkele van de filosofen die worden besproken tijdens de Zen filosofieweek die vooraf gaat aan de sesshin. Met name het leven en werk van de buitengewoon autonoom denkende en handelende filosoof Belle van Zuylen vormt een bron van inspiratie. Sesshin agenda Sesshin oktober Herfstsesshin Lochem 7 daagse sesshin o.l.v. Daido Maas 29 oktober tot 4 november Mocht het niet lukken om de m4a geluidsbestanden te openen, dan kun je hieronder de mp3 geluidsbestanden vinden. ruth_ozeki_dag_1a-67652033.mp3
ruth_ozeki_dag_1b-61222032.mp3
ZenActueel home
ZenActueel archief
Aanbevolen links:
Zen Incompany
Zen.nl winkel
ZenActueel nieuwe artikelen
In Memoriam: Ton LathouwersArjen oefent compassie Help hem als je wilt
Interview Anne Peters: ‘veerkracht en flexibiliteit, dat is waar zen om draait.’
Meditatie in plaats van Medicatie
Zentuinen studiereis begonnen
Kandinsky ontroert