Zen in de Zen.nl Winkel: Interview
Redactie ZenActueel.
Beste Remko, sinds kort beheer je de Zen.nl Winkel. Je hebt al veel aanpassingen doorgevoerd, waar we zometeen op terug zullen komen. Kun je me eerst wat meer vertellen over je eigen achtergrond? Hoe ben je terecht gekomen bij Zen.nl?
Ik werk als informatiemanager bij Fontys Hogescholen in Tilburg. Een aantal jaar geleden bood Fontys haar werknemers tegen gereduceerd tarief een korte introductiecursus zenmeditatie aan. De cursus werd verzorgd door
Zen.nl Tilburg. Ik raakte al snel ‘in de ban van zen’ en ging na die eerste 10 lessen verder in een doorgaande groep. Uiteindelijk ben ik gestart met de opleiding tot zenleraar en inmiddels geef ik al bijna twee jaar met heel veel plezier les.
En wat betekent zen voor jou?
Zen betekent voor mij in essentie een continue oefening in aandacht. Een ervaren van diepe verbondenheid, maar ook een bewust zijn wanneer deze verbondenheid afgesneden wordt doordat angsten, zorgen of (voor-)oordelen de overhand hebben. Of vaststellen dat ik gewoonweg ben afgedwaald met mijn gedachten van hetgeen ik wil doen en mezelf met zachte dwang weer concentreren op datgene wat ik eigenlijk wilde doen.
Zenvol leven, onthecht handelen, is een hele kunst. Niet afgesneden van alles en iedereen, maar juist met zoveel mogelijk betrokkenheid, flexibiliteit en openheid in ieder moment zijn. Zen is een oefening in altijd en overal thuis zijn. En dat alles probeer ik tot slot met de nodige lichtheid en humor vorm te geven in mijn leven. Simpel, niet? Haha.
Hangen je zenbeoefening en je werkzaamheden voor de Zen.nl Winkel met elkaar samen?
Jazeker, ik zie zen niet als een afgescheiden spirituele oefening. Zen beperkt zich dus geenszins tot 2 x 20 minuten per dag mediteren. Doen wat je wilt doen, en datgene wat je doet met zoveel mogelijk aandacht doen, dat is voor mij een oefening vanaf het moment dat de wekker gaat totdat ik ’s avonds na het mediteren in bed stap. De werkzaamheden voor de
Zen.nl winkel zijn wat mij betreft dus hartstikke zen.
Hoe breng jij meer zen in de Zen.nl Winkel?
Contacten met klanten en leveranciers, sleutelen aan de webshop, met zorg de productencatalogus samenstellen, bestellingen inpakken, allemaal uitstekende gelegenheden om te oefenen in aandacht. Ik geniet er ook echt van. Ik streef ernaar met de producten en dienstverlening een bijdrage te leveren aan het duurzaam geluk van zowel klanten als leveranciers. En dat maakt mij gelukkig.
Dana, generositeit, is een van de belangrijkste deugden in het boeddhisme. Dat komt door de grote rol die altruïsme speelt in het boeddhisme. Bij het altruïsme staat het gemeenschappelijk belang voorop, niet het eigenbelang. Het runnen van een eigen bedrijf betekent natuurlijk dat er brood op de plank moet komen en ik niet de hele winkelvoorraad gratis weg kan geven. Hoe genereus dat ook lijkt, het is wat mij betreft niet de manier om dana uit te drukken. Ik probeer dana in een grotere altruïstische levenshouding te incorporeren. En dat is weer een goede oefening in het buigzamer maken mijn ego.
Kun je wat vertellen over de aanpassingen die je al gedaan hebt?
Ik had het geluk de winkel over te kunnen nemen van Judith Korver en haar man, die veel werk hebben verzet om de website te brengen waar deze nu is. Ik heb de producten inmiddels iets anders ingedeeld en ondergebracht onder verschillende categorieën en subcategorieën. Ik heb meer dan zeventig nieuwe titels toegevoegd aan
de boeken. Ook staan er inmiddels nieuwe
wierookproducten van Shoyeido in de webshop, een aantal dat de komende weken verder wordt uitgebreid. Ook zijn
Fair Wear T-shirts en Polo’s toegevoegd aan het assortiment. Tot slot hebben we in samenwerking met de Nederlandse producent een nieuw
basic meditatiekussen en
basic meditatiemat geïntroduceerd.
En wat zijn je toekomstplannen voor de Zen.nl Winkel?
Ik streef naar kwalitatief hoogwaardige producten die bijdragen aan duurzaam geluk, waarbij het geluk natuurlijk niet in de producten zelf zit; als ik mediteer op een goed meditatiekussen draagt dat echter wel degelijk bij tot duurzaam geluk: het kussen gaat lang mee, het is gemaakt onder deugdelijke omstandigheden, ik zit goed en dat alles voelt goed. Daarnaast wil ik Japanse theekopjes, mokken en theepotten gaan verkopen. Let wel: uit Japan, dus niet gemodelleerd naar Japans voorbeeld. Daarvan zijn al genoeg producten te koop. Tot slot wil ik het aanbod aan boeddhistische materialen verder uitbreiden: van kleine en grote bellen en klankschalen tot beelden in verschillende groottes/prijsklassen van Kwan-Yin/Kanzeon, Jizo en de Boeddha natuurlijk.
Tot slot: ik kan het niet alleen; ik leer graag van mijn klanten, dus feedback (tips en tops zoals dat zo mooi heet) is zeer welkom.
Klik hier voor de Zen.nl Winkel en Remko is bereikbaar via
remko@zen.nl.
Lees in deze ZenActueel ook: