Zie ook het archief.
ZenActueel TV: Afvallen met zen?
Like ons op facebook
Bubbels verwerken met yoga en/of zen
Miranda Beenackers, Zen.nl Dussen. Toen ik begon met yoga was het vooral een techniek om lichamelijk flexibeler en sterker te worden. Als vanzelf werd ik er ook mentaal flexibeler en sterker van. Naarmate ik langer aan yoga deed merkte ik dat sommige van de lichaamshoudingen (asana’s) ook een mentale weerstand opriepen. Deze weerstanden heb ik verder niet onderzocht, maar na verloop van tijd verdwenen de weerstanden om later weer gevolgd te worden door een nieuwe weerstand bij een andere houding. Tot zen op mijn pad kwam ben ik nauwelijks bewust bezig geweest met de verwerking van deze weerstanden. Zo heb ik bubbeltje voor bubbeltje veel verwerkt maar zonder daar verder over te reflecteren. Bubbels zijn de onverwerkte ervaringen die zich vaak uiten als niet meer effectieve patronen in je denken en doen, maar zich ook manifesteren als blokkades her en der in je lijf.Zen.nl Almere geopend
Socialisme, liberalisme en boeddhisme
Rients Ritskes, Zen.nl Nederland. Het is een wijdverbreid misverstand dat het traditionele boeddhisme nivellering predikte en armoede verheerlijkte. Voor de monniken gold en geldt nog steeds vaak dat ze, om zich volledig op de verlichting te kunnen richten, zich moeten onthouden van wereldse zaken. Ze mogen niets bezitten, dienen voor hun eten te bedelen en mogen niet getrouwd zijn. Zo was het in de tijd van Boeddha en zo komt het in Azië nog steeds voor. In de praktijk is het echter vaak zo dat monniken slechts voor een korte of langere tijd intrede doen in het klooster en in de tijd dat ze monnik zijn afzien van hun maatschappelijke relaties, maar die gewoon weer op zich nemen als ze terugkeren in de maatschappij. Dit monniken bestaan bevestigt in de ogen van menig toerist de misvatting dat een goed boeddhist zou moeten afzien van alle wereldlijke zaken. Boeddhistische kloosters zijn machtsblokken Het ideaal van de dakloze monnik zonder enig bezit, zoals de boeddhistische traditie begon, kwam al in de tijd van Boeddha zelf onder druk te staan. Boeddha en zijn volgelingen kregen van hun weldoeners al de eerste vaste verblijfplaatsen en tegenwoordig hebben veel boeddhistische ordes hele grote kloosters en indrukwekkende bezittingen. Deze kloosters zijn soms maatschappelijk invloedrijke instituten, vaak zelfs rechtstreeks verbonden aan de machthebbers van het land. In de zentraditie was dat niet anders. In Japan zijn er altijd sterke banden geweest tussen de verschillende zenscholen en de Shoguns en in de Tweede Wereldoorlog leken veel boeddhistische leraren meer aan de kant van de keizer, dan aan de kant van de vrede te staan. Maar denk ook aan Tibet waar tot een halve eeuw geleden de boeddhistisch geestelijk leider ook de wereldlijk leider van de Tibetanen was. Boeddha was niet tegen welvaart of het bezit van wereldlijke zaken en achtte het zowel voor monniken, nonnen als voor leken mogelijk om de verlichting te bereiken. Hij moedigde de welgestelden wel aan om genereus te zijn en de armen en monniken aalmoezen te geven, maar niet speciaal om alle bezit weg te geven. Anathapindika was de Bill Gates van die tijd en een van de grootste weldoeners van Boeddha en zijn volgelingen. Boeddha veroordeelde zijn rijkdom helemaal niet en nam de vele giften van Anathapindika in dank aan, waarmee onder andere de eerste kloosters werden gebouwd. Welvaart wordt in het boeddhisme ook vaak gezien als het gevolg van een moreel hoogstaand vorig leven. Wanneer men zijn welvaart gebruikt om anderen te faciliteren in het vinden van wijsheid en geluk, dan wordt dat gezien als een methode om die welvaart, juist door haar te delen, ook in stand te houden. Monniken hebben weldoeners nodig en daarom is de ene niet beter dan de ander. Ze zijn twee zijden van dezelfde maatschappij. Boeddha revolutionair en een tikkeltje socialistisch Economisch gezien is het oorspronkelijk boeddhisme dus niet socialistisch te noemen. Boeddha heeft zich volgens de sutra’s zelfs positief uitgelaten over welvaart en rijkdom en aangegeven hoe dat in stand kan worden gehouden, namelijk door er positieve werken mee te doen, royaal te zijn en er in wijsheid mee om te gaan. Wel was Boeddha van mening dat alle mensen in wezen gelijk waren en de een niet belangrijker dan de ander. Gelijkheid is echter ook het uitgangspunt van het liberalisme. In India werd Boeddha echt gezien als wat we nu een revolutionair zouden noemen, vooral omdat hij fel tegen het heersende kastenstelsel was. Maar hij had ook veel machthebbers als zijn beschermheren en –vrouwen. Wanneer mensen toetraden tot de orde en monnik of non werden, gold hun afkomst en kaste op geen enkele wijze meer. Een van de redenen dat het boeddhisme in India niet stand heeft gehouden ligt mogelijk juist in die afwijzing van het heersende kastenstelsel. Het kastenstelsel lijkt in het bloed van de Indiërs te zitten, want hoewel het officieel al zo’n 60 jaar geleden door de regering is afgeschaft, lijkt het in de dagelijkse praktijk nog altijd springlevend. De socialistische, liberale en altruïstische economie Natuurlijk valt er over dit thema een dik boek te schrijven, maar heel in het kort zou je kunnen zeggen dat de overeenkomst is dat beide ideologieën de wereld willen verbeteren. Marx schreef ook over geluk en beoogde met zijn theorie meer mensen gelukkig te maken, maar de focus in het socialisme is helemaal komen te liggen op een betere verdeling van materiële welvaart en het thema geluk staat noch bij liberalen, noch bij socialisten op de politieke agenda. Het socialisme legt dus de nadruk op de verdeling van materiële welvaart en de liberalen streven naar vrijheid. Beiden zijn belangrijke voorwaarden voor geluk, maar moeten niet verward worden met geluk zelf. Het een is het middel en het ander het doel. Zowel in socialisme als in het liberalisme zijn ze teveel gaan focussen op de weg en hebben ze het doel geheel uit het oog verloren. Tijd voor politieke bezinning. Het boeddhisme legt daarentegen grote nadruk op individuele verantwoordelijkheid en gaat uit van het idee dat duurzaam geluk alleen door opvoeding, onderwijs en vooral geestelijke ontwikkeling is te verwerven. In de nieuwe altruïstische economie wordt in eerste plaats gestuurd op het geluk van mensen en wordt gefocust op het Bruto Nationaal Geluk. Zie ook het artikel in ZenActueel van vorige week vrijdag. Het Sociaal en Cultureel Planbureau heeft al een mooie brochure geschreven met als titel Sturen op geluk, nu de politiek nog.
Joost Zwagerman en zen
Rients Ritskes, Zen.nl Nederland. Een geniaal schrijver en boeiend verteller is niet meer onder ons. In zijn laatste, deze week verschenen boek ‘De stilte van het licht’ schrijft hij over het Nirvana en eerder heeft hij ook het woord zen wel laten vallen. Zijn heil zocht hij in kennis en kunst. Eerst was het de kennis waarin hij hoopte het antwoord op het leven te krijgen. Zijn boek dat in 2012 verschijnt, krijgt niet voor niets de titel Kennis is geluk. En op 6 december van datzelfde jaar doet hij verslag van zijn zoektocht naar kennis in het inmiddels beroemde en openhartige interview in De Wereld Draait Door.
Waartoe inspireert ZENMONKEY jou deze week?
Post it on Facebook!
Filmopnames voor online-cursus geslaagd
Bonsai in de zendo