Zen.nl Nederland.
Op basis van de positieve ervaringen van Misha met zijn verblijf in een Koreaans zenklooster organiseren we volgend jaar een sesshinreis naar Zuid-Korea. Een gedetailleerd programma zullen we binnenkort publiceren. Geïnteresseerden kunnen de data wel alvast reserveren en hun vooraanmelding kenbaar maken aan Misha (misha@zen.nl), die de reis ook zal begeleiden.
We vertrekken maandag 18 juli 2016 met een rechtstreekse vlucht naar Seoul en zijn op zaterdag 6 augustus weer terug in Nederland. Na aankomst gebruiken we de eerste dagen om te acclimatiseren, Seoul en omgeving te verkennen en bezoeken we enkele beroemde Boeddhistische tempels. Eén dag reserveren we voor een trip naar de grens met Noord-Korea en daar krijgen we een indruk van de hier onrealistisch schijnende politieke realiteit.
Na deze paar dagen sightseeing gaan we naar het zenklooster Musangsa, drie uur ten zuiden van Seoul. Het aantrekkelijke van dit klooster is dat het enerzijds echt Koreaans is, en Korea is de bakermat van de Japanse zen. Anderzijds is de huidige zenmeester Amerikaan van geboorte waardoor we de voordelen van Oost en West in één klooster ervaren.
We doen twee weken sesshin achter elkaar en het programma is qua intensiteit te vergelijken met onze Zen.nl sesshins. De kosten van deze reis bedragen ongeveer €2450,-. Het maximaal aantal deelnemers is 15 en je moet tenminste één Zen.nl sesshin hebben gedaan om mee te kunnen. Vooraanmeldingen via: misha@zen.nl.
ZenActueel TV: Hoe zen ben jij?Gratis proeflessen bij 30 Zen.nl Vestigingen
Onvergankelijk
Lilian van der Vaart, Zen.nl Eindhoven.
Enkele weken geleden woonde ik de uitvaart bij van Jack. Jack was vanaf mijn eerste uur bij Zen.nl Eindhoven deelnemer in de doorgaande groep. Een graag geziene cursist en medecursist.
Jack vertelde me in ons eerste persoonlijk onderhoud dat hij terminaal ziek was. In zen zocht hij handvaten om beter met dat gegeven om te gaan. Voor mij was het de eerste keer dat ik als leraar zo direct en concreet met de vraag van leven en dood werd geconfronteerd.
Naast de lessen hadden Jack en ik een aantal coachingssessies. We lazen dat seizoen Batchelor’s Boeddhisme zonder geloof. Al snel kwam het hoofdstuk Dood aan de orde. Daarin geeft Batchelor de lezer de vraag mee ter overweging:
Omdat alleen de dood zeker is en de tijd van de dood onzeker, wat moet ik doen?
Bij Jack transformeerde deze vraag zich naar een eigen vraag die hem het handvat gaf om verder te kunnen: Wat is goed leven nu? Anderhalf jaar heeft hij daarmee heel goed geleefd, een paar grote operaties en vele chemokuren ten spijt. Hij heeft veel kwaliteit van leven ervaren, samen met zijn jonge gezin, familie en vrienden.
De coaching was al snel overbodig, de lessen bleef hij heel trouw bezoeken en hij nam deel aan een paar weekendsesshins. Met zijn scherpe, natuurkundig getrainde geest, had hij dikwijls mooie vragen en bijdragen. Over zijn ziekte sprak hij er niet; het was voor hem fijn er te kunnen zijn als Jack en niet als 'ziek'.
Dit voorjaar begon Jack te verzwakken. Een maand geleden ontving ik bericht van zijn vrouw dat hij nog hooguit een week te leven had. Zijn goede vrienden kon hij niet meer ontvangen, dat viel hem te zwaar. Maar zijn zenlerares wilde hij graag nog een keer zien, want zen gaf hem veel steun.
Het werd een bijzondere ontmoeting, met verdrietige en mooie momenten en veel dankbaarheid wederzijds dat we deze gelegenheid nog hadden. Ik had voor hem en zijn vrouw ook een tekst meegenomen die ik was tegengekomen in Margrit Irgang’s Dit ene moment (zie foto hieronder). Toen ik wegreed voelde ik mijn onmacht: wat heb ik te bieden in het gezicht van de dood?
Wat het precies is geweest weet ik niet. Maar hoeveel het was bleek tijdens de afscheidsdienst. Voor een bomvolle zaal werd zijn levensverhaal in woord en beeld verteld en getoond en kwam tegen het einde zen naar voren als een grote steun voor Jack in zijn laatste jaren. Er werd gememoreerd hoe hij ten laatste zijn zenlerares nog een keer wilde ontmoeten. En een van hun oudste vrienden las de tekst voor die ik ze gegeven had. Bij vertrek kregen we een herinneringsprentje waarin ook weer zen werd genoemd.
Ik ervoer dat Jack en zijn vrouw hiermee mij, en alle anderen in de zaal, een groot geschenk gaven: het delen van hun dankbaarheid voor dat wat kracht en geluk gaf, ook en juist toen de omstandigheden zwaar waren. Een groter geschenk kan ik me als zenleraar eigenlijk niet voorstellen.
Het heeft me er weer ten diepste van doordrongen hoe zinvol mijn 'werk' is, ook al is dat niet altijd direct zichtbaar. En het laat zien hoe waar de woorden van Margrit Irgang zijn. Jack's manifestatie is weg, maar zijn spirit leeft voor mij voort in mijn lesgeven.
Ons geluk hebben we voor een aanzienlijk deel in eigen hand. Voor ongeveer 50 procent zelfs, zo vertelt de hedendaagse wetenschap ons. In de zoektocht naar het begrijpen van geluk verbindt Dijksterhuis in Op naar geluk met veel vaart en humor de moderne psychologie en neurowetenschap met de klassieke Westerse filosofie en het boeddhisme.
De lezer wordt meegenomen langs het boeddhistische ideaal van mindfulness en het heilzame effect van reizen, langs de vraag of we een vrije wil hebben, langs de overeenkomsten tussen het geloof in een God en het bezoek aan een popfestival, langs de wijsheid van John Lennons moeder en de valkuilen van de consumptiemaatschappij, langs Socrates' ideeën over de zorg voor de ziel, langs de beste manier om de juiste doelen te stellen, en de typisch eenentwintigste-eeuwse vraag hoe vaak je, voor je eigen gemoedsrust, nu eigenlijk je e-mail moet lezen.
In Het slimme onbewuste schreef Dijksterhuis dat, hoewel ons gedrag vooral bestuurd wordt door het onbewuste, we ons bewustzijn nodig hebben om geluk te ervaren. In dit boek legt hij uit hoe we dat moeten doen. En wie wil er nu níet gelukkig worden?
Verschijnt binnenkort en nu al te reserveren bij de Zen.nl Winkel.